epost

I løpet av helgen har jeg mottatt over 600 såkalte spameposter. Dette er nok litt over gjennomsnittet, men så bruker jeg epost litt mer enn gjennomsnittet også. Jeg får på en normal dag et sted mellom 50 og 100 legitime eposter; samlet på jobb og privat. Dette er fordi jeg står på en god del epostlister. Siden jeg mottar såpass mye epost er det selvfølgelig ikke slik at jeg leser dem alle, men jeg filtrerer i flere ledd. Først filtreres epostlister og andre spesielle eposter inn i sin egen katalog, så filtreres en del som spam – og puttes i spamboksen min, så til slutt gjør jeg noen filtre på innhold/tittel – noen automatisk og andre manuelt mens jeg ser over epostkatalogene mine. Dette gjør min eposthverdag levelig.

Men hva når vanlige databrukere mottar eksepsjonelt mye spampost? Vel, mine filtre ligger på eposttjeneren jeg bruker, så jeg slipper å filtrere i epostklienten min (KMail). For Windowsbrukere anbefaler jeg Thunderbird. Her kan man sette opp epostfiltre for å filtrere i kataloger, og man har gode spampostfiltre.

Dersom du velger i epostklienten din å vise hele kilden til en epost (kan også kalles: “vis alle headere”,”vis fullstendig epost”), så ser du eposten slik den overføres mellom eposttjenerne på nettet, og det er slik epostklienten din mottar den. Formateringen så den ser pen ut i epostklienten din er det klienten selv som gjør. Hvis du her ser på headertitlene (det forran kolon), så kan man kanskje finne noe slikt som “X-Spam-Flag: YES” eller liknende. Dette er det epostleverandøren din som setter, de sjekker eposten din automatisk med noen filtre for å avgjøre om det er spam eller ikke. Noen ganger er disse sjekkene usikre på om det er spam eller ikke, og da settes det ofte slike headere, men man lar eposten slippe gjennom for å ikke stoppe falske positiver (falske positiver er når spamfiltrene sier at legitim epost er spam; altså feilbedømmer). De fleste av disse er som oftest også spam, og det er da du kan bruke spamfiltreringen i epostklienten din til å filtrere slike uønskede eposter inn i en egen katalog. Du må selvfølgelig sjekke denne katalogen for falske positiver, men det roter ihvertfall ikke til innboksen din. Epostklienter som Thunderbird har i tillegg til dette innbygde filtre, som oppdateres automatisk, som gjør mer dyptgående analyser av eposten for å avgjøre om den er spam eller ikke.

Dette skulle egentlig ikke være en historie om spam, men om epost, og grunnen til det var at jeg leste Gisle Hannemyrs artikkel om De første 30 årene med ARPA- og Internett. Men jeg tror jeg overlater dere til å lese den på egenhånd:-)

Kommentering er stengt.